Uusi Professorimatrikkeli heijastelee yhteiskunnan muutosta

Professoriliitto on julkaissut Professorimatrikkelin, joka sisältää professorikunnan tietoja Turun akatemian perustamisvuodesta 1640 vuoteen 2024. Mukana on 9 200 professoria tai professorin urapolulla olevaa henkilöä, jotka työskentelevät tai ovat työskennelleet suomalaisessa yliopistossa tai tutkimuslaitoksessa.

”Professori on vanha ja kunniakas eurooppalainen ammatti. Ammatin harjoittajien määrällisestä vähäisyydestä huolimatta professorit nauttivat lähtökohtaisesti korkeaa yhteiskunnallista arvostusta. Näin on ollut myös Suomessa”, matrikkelityöryhmän puheenjohtaja, professori Laura Kolbe toteaa.

Matrikkeli antaa monipuolisen kuvan Suomen professoreista – heidän työstään, urastaan, tieteen ja kulttuurin tuntemuksestaan sekä toiminnastaan yhteiskunnan eri osa-alueilla. Matrikkeli tekee näkyväksi myös professorikunnan sosiaalihistoriaa ja kansainvälistä liikkuvuutta.

”Suomalainen professori on palvellut tutkimuksillaan ympäröivää yhteiskuntaa eli hän edistää yhteistä hyvää. Jo 1600-luvulla tunnettiin käsite ’toimelias professori’. Tänään monet professorit näkyvät julkisuudessa vaikuttajina ja puhujina, yrittäjinä ja järjestöaktiiveina. Professorit ovat edelleen haluttuja asiantuntijoita mediassa”, Kolbe korostaa.

”Monet professorit ovat meritoituneet uusien innovaatioiden tai kansainvälisten tutkimusinfrastruktuurien kehittäjinä ja yrittäjinä. Professorin ammatti elää ja muuttuu ajassaan ja on edelleen houkutteleva”, hän analysoi.

Juuri painosta tulleen kirjan lisäksi Professoriliitto ylläpitää digitaalista matrikkelia, jota voivat selata liiton jäsenet sekä tietonsa sinne antaneet.

Professorimatrikkelia valmistelleeseen työryhmään kuuluivat puheenjohtaja Laura Kolben lisäksi professorit Petri Lehenkari Oulun yliopistosta, Johanna Kujala Tampereen yliopistosta ja Anne Juppo Helsingin yliopistosta. Ryhmän sihteerinä ja käytännön työn vastuuhenkilönä toimi Professoriliiton järjestöpäällikkö Raija Pyykkö.

Painettu Professorimatrikkeli on julkaistu edellisen kerran vuosina 2000 ja 2008.

Lisätiedot:

Laura Kolbe