Den nya Professorsmatrikeln återspeglar förändringarna i samhället

Professorsförbundet har publicerat Professorsmatrikeln, som innehåller uppgifter om professorskåren från 1640, året då Åbo akademi grundades, till 2024. I matrikeln finns uppgifter om 9 200 professorer eller tenure track-professorer som arbetar eller har arbetat vid ett finländskt universitet eller forskningsinstitut.

”Professor är ett gammalt och hedervärt europeiskt yrke. Trots att yrkesutövarna är få till antalet åtnjuter professorer i regel hög uppskattning i samhället. Så har det varit också i Finland”, konstaterar professor Laura Kolbe, ordförande för matrikelarbetsgruppen.

Matrikeln ger en mångsidig bild av professorerna i Finland – deras arbete, karriär, kunskaper inom vetenskap och kultur samt deras verksamhet inom olika samhällssektorer. Matrikeln synliggör också professorskårens socialhistoria och internationella rörlighet.

”En finländsk professor har genom sin forskning betjänat det omgivande samhället, alltså arbetat för det gemensamma bästa. Redan på 1600-talet talade man om ’den flitige professorn’. Idag syns många av professorerna i offentligheten som påverkare och talare, företagare och organisationsaktiva. Professorerna är fortfarande eftertraktade experter i medierna”, påpekar Kolbe.

”Många professorer har meriterat sig som företagare och utvecklare av nya innovationer eller internationella forskningsinfrastrukturer. Professorsyrket lever och förändras med tiden och är fortfarande attraktivt”, analyserar hon.

Utöver den nyutkomna boken för Professorsförbundet en digital matrikel som kan läsas av förbundets medlemmar och av dem som lämnat sina uppgifter.

I arbetsgruppen som beredde professorsmatrikeln ingick förutom ordföranden Laura Kolbe också professorerna Petri Lehenkari från Uleåborgs universitet, Johanna Kujala från Tammerfors universitet och Anne Juppo från Helsingfors universitet. Gruppens sekreterare och ansvarsperson för det praktiska arbetet var Professorsförbundets organisationschef Raija Pyykkö.

Tryckta versioner av Professorsmatrikeln publicerades senast 2000 och 2008.

Ytterligare information:

Laura Kolbe
professor i europeisk historia, Helsingfors universitet
laura.kolbe (at) helsinki.fi
tfn 050 3182799