Grundläggande värden för högskoleutbildningen fastställdes i ministerresolution

Ministrarna inom det europeiska området för högre utbildning fastställde de grundläggande värdena för högskoleutbildningen i en resolution som antogs av ministerkonferensen i Tirana i maj 2024.

De grundläggande värdena är akademisk frihet, akademisk integritet, institutionell autonomi, de studerandes och personalens deltagande i förvaltningen, det offentliga ansvaret för högskoleutbildningen samt högskoleutbildningens offentliga ansvar.

Ministrarna förband sig att följa de grundläggande värdena för högskoleutbildningen och beslutade följa upp genomförandet av dem.

Professorsförbundet påverkade resolutionen genom att kommentera de olika versionerna av den via undervisnings- och kulturministeriet, ETUCE (European Trade Union Committee for Education) och organet BFUG Task Force on Knowledge Sharing in the EHEA Community samt direkt till representanterna för BFUG (The Bologna Follow-up Group).

Akademisk frihet har definierats redan tidigare, i bilaga 1 till resolutionen från ministerkonferensen i Rom 2020.

Tirana EHEA Ministerial Conference: Tirana Communiqué
Tirana EHEA Ministerial Conference: Annex 1