Professorsförbundets styrelse sammanträdde 15.8

Professorsförbundets styrelse sammanträdde 15.8.2024 och diskuterade bland annat ett pilotprojekt för forskarutbildning samt den europeiska högskolepolitiken.

På sitt sammanträde

• diskuterade styrelsen Unifis rekommendation om utvecklingen av forskarutbildningen och sammanfattade förbundets synpunkter på pilotprojektets framskridande
  • erhöll styrelsen en utredning om verksamheten inom arbetsgruppen för finansiering av öppen vetenskap
  • diskuterade styrelsen besluten från ministerkonferensen inom det europeiska området för högre utbildning. Ministerkonferensen hölls i Tirana i maj 2024 och i resolutionen fastställdes grundläggande värden för högskoleutbildningen.
  • antecknade styrelsen för kännedom att en utredning om akademisk frihet är under beredning i nordiskt samarbete.